Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat
Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat
  • Kezdőlap
  • Kapcsolat
  • Rólunk
    • Feladatellátás
      • Korai fejlesztés
      • Szakértői bizottsági tevékenység
      • Nevelési tanácsadás
      • Logopédia
      • Tehetséggondozás
      • Iskola és óvoda pszichológia
      • Gyógytestnevelés
      • Konduktív pedagógia
      • Pályaválasztási tanácsadás
    • Bemutatkozás
    • Rólunk írták
  • Letöltések
    • Megyei Szakértői Bizottság
    • Csongrád letöltések
    • Hódmezővásárhely letöltések
    • Kistelek letöltések
    • Makó letöltések
    • Mórahalom letöltések
    • Szeged letöltések
    • Szentes letöltések
  • Szakértői vizsgálatok
    • 1. vizsgálat
    • Felülvizsgálatok
    • SNI tanulók esetében intézménykijelölés
    • SNI tanulók esetében kedvezményekre jogosító igazolások kiadása
  • Információs anyagok
    • Szülőknek
    • Szakembereknek
    • Programjaink
      • 2018-2019 -es tanév
        • Csoportok
        • Meghívók
      • 2017-2018-as tanev
        • Események
        • Egyéb
      • 2016-2017-es tanév
        • Tehetséggondozás
          • Tehetséggondozás 2016
            • SZIN-PATETIKA (Szeged)
            • SZÍN-KÉP (Mórahalom)
            • SZÍN-NATÚRA (Szentes)
            • Csongrádi csoportok
            • SZINTEXTUS (Makó)
          • Tehetséggondozás 2017
        • Csoportok
      • 2016 nyár
    • Kiadványok
  • Pályaválasztás
  • Dokumentumok
  • Adatvédelmi tájékoztató
    • Adatvédelmi tájékoztató – tanulók és törvényes képviselőik részére
    • Adatvédelmi tájékoztató – intézményi dolgozók részére
    • Adatvédelmi tájékoztató – benyújtott álláspályázatok vonatkozásában
    • Adatvédelmi tájékoztató – szerződéses partnerek részére
    • Adatkezelési tájékoztató – panaszok, közérdekű bejelentések adatkezelésével kapcsolatosan
  • EFOP-3.1.6-16-2017-00020 A köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a Szegedi Tankerület intézményeiben
CSMPSZ Szeged Szentes Makó Mórahalom Kistelek Csongrád Hódmezővásárhely
RSS

Tehetséggondozás

Tehetséggondozás

A következő cikkben Dr. Balogh László ismerteti a tehetségazonosítás fontosságát és módjait. A tehetségígéretek fejlesztésének komplexitására fekteti a hangsúlyt, valamint a rendszer-jellegű szemléletben való gondolkodásra és együttműködésre. Jó összefoglalást és támpontokat nyújt az iskolai tehetséggondozás folyamatáról és alapelveiről.

http://mipszi.hu/cikk/100817-uj-iranyok-iskolai-tehetseggondozasban

Az alábbiakban egy ajánlás olvasható, hogy a pedagógiai szakszolgálatok a tehetséggondozás területén milyen szolgáltatásokat nyújthatnak szülőknek, gyermekeknek, pedagógusoknak. Részletes áttekintést nyújt, hogy milyen feladatok, kérdések kapcsán érdemes felkeresni tagintézményeink szakembereit.

Dávid Imre (In.: Szakmai ajánlások pszichológusoknak a tehetséggondozáshoz, Szerk.: H. Nagy Anna, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2013)

 

A nevelési tanácsadók javasolt feladatai a tehetséggondozásban

  1. Tehetségvizsgálatok, az erős és gyenge pontok azonosítása a fejlesztési terv kidolgozásához.
  2. Vizsgálatok a tehetségprogramokba válogatáshoz; például a képességek, érdeklődés és motiváció vizsgálata.
  3. A tehetségprogramokban részt vevő gyermekek követése.
  4. A családok segítése-kísérése; például egyéni tanácsadás, szülőklub formában.
  5. Egyéni és csoportos személyiségfejlesztés a tehetségesek jellemző problémáinak kezelésére; például az elmagányosodás és beszűkülés elkerülése, érzelmi-szociális kompetenciák fejlesztése, önismeret erősítése, konfliktuskezelés elsajátítása terén.
  6. Pályatanácsadás, karrierépítési tanácsadás.
  7. Konzultáció a pedagógusokkal a tehetségesekre gyakran jellemző képesség- és személyiségfejlődési egyenetlenségek kezelésére.
  8. Egyéni vagy csoportos esetmegbeszélés vezetése pedagógusoknak; például a tehetségprogramok során felmerülő pszichológiai kérdések, a tehetségvizsgálatok eredményeinek értelmezése és problémás esetek kapcsán.
  9. Pedagógus-pszichológus kettős vezetésű szakkörök indítása; például művészeti nevelés és művészetterápia, drámapedagógiai és egyéb fejlesztési területeken.
  10. Az SNI-s, BTM-es és egyéb hátrányokkal küzdő tehetségek esetében külön figyelem a kettős különlegességre, és ennek következményeire; például önértékelési és teljesítményproblémák, az adaptív és maladaptív kompenzációk torzító hatása, a tehetségmegjelenés gátjainak kezelése terén.
  11. Az egyenlő hozzáférés elősegítése a különböző hátrányokkal küzdő tehetségek számára; például külön figyelem és tanácsadás erre a tehetségprogramok kidolgozásában és a programokba való bekerülésben.
  12. A tehetséggondozási folyamatban kialakuló konfliktusok kezelése, például a gyermek–szülő, szülő–tehetséggondozó, intézmény–család vagy intézmények közötti közvetítés, problémamegoldás.

Iskola- és óvodapszichológia

Szabó Éva cikke az iskola- és óvodapszichológusok fontos szerepére és munkájuk sokszínűségére, jelentőségére hívja fel a figyelmet. Megyénkben járásonként eléggé eltérő az ilyen irányú állások lefedettsége. Tagintézményeink munkatársai támogatják, sokszor pedig hiányolják a köznevelési és közoktatási intézményekben a pszichológusok alkalmazását. A velük való közös munka, projektek és szakmai teamek a gyermekek, tanulók ellátását és megsegítését jóval hatékonyabb szintre emeli.

http://www.mipszi.hu/cikk/130318-pszichologus-iskolaban

« A Madarász utcai telephelyen újonnan kialakított Koragyermekkori Evés-alvászavar Ambulancia kezdte meg működését (2) Új letölthető betűtípus diszlexiásoknak: OpenDyslexic! (2) »
© Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat 2025
Codemakers Kft
Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe.
ELFOGADOM
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

  • Kezdőlap
  • Kapcsolat
  • Rólunk
    • Feladatellátás
      • Korai fejlesztés
      • Szakértői bizottsági tevékenység
      • Nevelési tanácsadás
      • Logopédia
      • Tehetséggondozás
      • Iskola és óvoda pszichológia
      • Gyógytestnevelés
      • Konduktív pedagógia
      • Pályaválasztási tanácsadás
    • Bemutatkozás
    • Rólunk írták
  • Letöltések
    • Megyei Szakértői Bizottság
    • Csongrád letöltések
    • Hódmezővásárhely letöltések
    • Kistelek letöltések
    • Makó letöltések
    • Mórahalom letöltések
    • Szeged letöltések
    • Szentes letöltések
  • Szakértői vizsgálatok
    • 1. vizsgálat
    • Felülvizsgálatok
    • SNI tanulók esetében intézménykijelölés
    • SNI tanulók esetében kedvezményekre jogosító igazolások kiadása
  • Információs anyagok
    • Szülőknek
    • Szakembereknek
    • Programjaink
      • 2018-2019 -es tanév
      • 2017-2018-as tanev
      • 2016-2017-es tanév
      • 2016 nyár
    • Kiadványok
  • Pályaválasztás
  • Dokumentumok
  • Adatvédelmi tájékoztató
    • Adatvédelmi tájékoztató – tanulók és törvényes képviselőik részére
    • Adatvédelmi tájékoztató – intézményi dolgozók részére
    • Adatvédelmi tájékoztató – benyújtott álláspályázatok vonatkozásában
    • Adatvédelmi tájékoztató – szerződéses partnerek részére
    • Adatkezelési tájékoztató – panaszok, közérdekű bejelentések adatkezelésével kapcsolatosan
  • EFOP-3.1.6-16-2017-00020 A köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a Szegedi Tankerület intézményeiben