Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat
Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat
  • Kezdőlap
  • Kapcsolat
  • Rólunk
    • Feladatellátás
      • Korai fejlesztés
      • Szakértői bizottsági tevékenység
      • Nevelési tanácsadás
      • Logopédia
      • Tehetséggondozás
      • Iskola és óvoda pszichológia
      • Gyógytestnevelés
      • Konduktív pedagógia
      • Pályaválasztási tanácsadás
    • Bemutatkozás
    • Rólunk írták
  • Letöltések
    • Megyei Szakértői Bizottság
    • Csongrád letöltések
    • Hódmezővásárhely letöltések
    • Kistelek letöltések
    • Makó letöltések
    • Mórahalom letöltések
    • Szeged letöltések
    • Szentes letöltések
  • Szakértői vizsgálatok
    • 1. vizsgálat
    • Felülvizsgálatok
    • SNI tanulók esetében intézménykijelölés
    • SNI tanulók esetében kedvezményekre jogosító igazolások kiadása
  • Információs anyagok
    • Szülőknek
    • Szakembereknek
    • Programjaink
      • 2018-2019 -es tanév
        • Csoportok
        • Meghívók
      • 2017-2018-as tanev
        • Események
        • Egyéb
      • 2016-2017-es tanév
        • Tehetséggondozás
          • Tehetséggondozás 2016
            • SZIN-PATETIKA (Szeged)
            • SZÍN-KÉP (Mórahalom)
            • SZÍN-NATÚRA (Szentes)
            • Csongrádi csoportok
            • SZINTEXTUS (Makó)
          • Tehetséggondozás 2017
        • Csoportok
      • 2016 nyár
    • Kiadványok
  • Pályaválasztás
  • Dokumentumok
  • Adatvédelmi tájékoztató
    • Adatvédelmi tájékoztató – tanulók és törvényes képviselőik részére
    • Adatvédelmi tájékoztató – intézményi dolgozók részére
    • Adatvédelmi tájékoztató – benyújtott álláspályázatok vonatkozásában
    • Adatvédelmi tájékoztató – szerződéses partnerek részére
    • Adatkezelési tájékoztató – panaszok, közérdekű bejelentések adatkezelésével kapcsolatosan
  • EFOP-3.1.6-16-2017-00020 A köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a Szegedi Tankerület intézményeiben
CSMPSZ Szeged Szentes Makó Mórahalom Kistelek Csongrád Hódmezővásárhely
RSS

Autizmusról általánosságban

Az autizmusról általánosságban I.

Gyógyhírek | május 20, 2015

Út a diagnózisig

Az autizmus (másnéven autizmus spektrum zavar) napjainkban gyakran felmerülő diagnózis.
Egyre gyakoribb előfordulásáról olvashatunk a szakirodalomban, mely annak köszönhető nagyrészt, hogy egyre szélesebb körben válik ismertté a probléma és így egyre több gyermek kerül szakemberhez.

Az autizmus veleszületett fejlődési eltérés, melyben a tünetek nagyfokú egyéni változatosságot mutatnak, közös jellemzőjük, hogy a tüneteket három fő csoportba (kommunikációs nehézségek, szociális alkalmazkodóképesség, rugalmas viselkedés) sorolhatóak. A változatosságot tovább szélesíti, hogy a fejlődési zavarban érintettek intelligenciája ettől függetlenül normál, magas vagy alacsony színvonalon helyezkedhet el.

Gyakorisága 800-1000 gyerekből 1. Fiúk körében 3-5-ször gyakoribb az előfordulása.

A tünetek közös jellemzői, hogy minőségi eltérés észlelhető a következő három területen:
– kölcsönös kommunikáció
– gondolkodás és viselkedés rugalmatlansága
– társas helyzetekben való részvétel

Fontos megemlíteni, hogy nincs egyetlen olyan tünet sem, mely alátámasztja, vagy éppen kizárja az autizmus lehetőségét; éppen ezért a diagnosztika a részletes anamnézis felvétel mellett a viselkedés megfigyelésén alapul.

Amikor viselkedés megfigyelésről beszélünk, számtalan szempontot kell figyelembe vennünk, ezek közül említek meg – a teljesség igénye nélkül – néhány fontosat:
Figyeljük a kommunikációs terület érintettségén belül azt, hogy mennyire kölcsönös a kommunikáció, mennyire figyel a gyerek arra, hogy a beszélgetőpartner mit reagál az ő felvetéseire, vagy csak a saját szempontja szerint beszél. Figyeli-e, érti-e a mimikát, a gesztusokat, és ő maga használja-e ezeket. Helyesen használja a ragozást, esetleg használ-e saját maga által kreált-alkotott szavakat, kifejezéseket. Használ-e, ismételget-e reklámokból, filmekből, mesékből átvett részleteket. Megismétli-e a mondatok-kérdések végét, válaszul. Használ-e szemkontaktust? Figyel-e a nevére?

A szociális kapcsolatok megfigyelésénél szintén alapvető a kölcsönösség. Mennyire tud az adott gyerek tekintettel lenni mások igényeire, vágyaira-azokat figyelembe veszi-e a közös játék illetve tevékenység során. Mennyire kezdeményező emberi kapcsolatok kialakítása során? igényli-e a társaságot, vagy inkább egyedül ténykedik? Mennyire tartja be az udvariassági szabályokat? Tud-e vigasztalni, felismer-e alapvető érzelmeket, érti-e a szociális helyzeteket?

A rugalmasság területének megfigyelésekor a szabálytartás, a kóros ragaszkodás (ragaszkodás tárgyakhoz, útvonalakhoz, folyamatokhoz) van előtérben. Valamint jellemzőek lehetnek sajátos érdeklődési területek (pl. csillagászat, közlekedési menetrendek stb.)

A viselkedés megfigyelése mellett természetesen alaposan kikérdezzük a szülőket a gyerek fejlődését, szokásait, viselkedését illetően – erre többféle szülői interjúztatási módszer is rendelkezésre áll (pl. Autizmus Kutatócsoport által összeállított kérdőív). Ha a fentiek alapján továbbra sem egyértelmű a diagnózis, akkor lehetőség van egy olyan vizsgálatra (ADOS), ahol pontosan meghatározott körülmények között és előírt játékos feladatok segítségével pontozza két szakember a gyermek viselkedését különböző helyzetekben, melyekről videofelvétel is készül, így visszanézhetőek, elemezhetőek a helyzetek. Szülő is jelen lehet ezen a vizsgálaton.

 

Dr. Rideg Orsolya

 

 

 

Autizmusról általánosságban II.

Gyógyhírek | május 24, 2015

Ha megszületik a diagnózis, terápiás lehetőségek

Amikor megszületik a diagnózis, leülünk a szülőkkel és részletesen átbeszéljük a gyermek vizsgálata során látottakat – hallottakat – tapasztaltakat. Az állapot pontos értelmezéséhez fontos az intelligencia szint. E gyerekre jellemző, hogy bizonyos területeken kifejezetten-esetleg átlagon felül teljesítenek, míg más területeken gyengébbnek mutatkoznak. Sokszor megfigyelhető, hogy azért nem sikerül egy-egy feladat jól, mert ragaszkodik a gyermek a saját nézőpontjához, megoldási módjához, így nem a teszt szempontjából elfogadható eredmény születik. Ezért autisták esetében sokszor nem számszerűsítjük az IQ-t, hanem inkább részletesen leírjuk az eredményeket, a gyermek munkamódját-gondolkozását a feladatok során.

Nagyon fontos a diagnózis közlésekor, hogy a szülővel megértessük, a diagnózis ismeretében is „ugyanaz a gyermek marad, aki eddig volt”, nem megbélyegzés a szándékunk, hanem az, hogy e diagnózissal a gyermek olyan speciális – autizmus specifikus fejlesztésekhez juthasson, melyek a számára nehéz, problémás területeken segítségére lehetnek a későbbiekben. E fejlesztések elérhetőek államilag finanszírozott formában és magánjelleggel is.
Fontos, hogy az autizmussal diagnosztizált gyerekek a pszichiátriai vizsgálat után, a diagnózissal felkeressék az illetékes Tanulási és Képességvizsgáló Rehabilitációs Bizottságot, mely hivatal jogosult kijelölni a legmegfelelőbb oktatási intézményt és előírni a gyermek számára szükséges fejlesztéseket.
Autizmussal élő gyermeket nevelő szülő emelt családi pótlékra jogosult.

Az autizmussal élő gyerekeknél elsődleges – és a jelenlegi orvosi szaktudás alapján az egyetlen valóban hatékony terápia- az egyéni fejlesztés, mely vagy a szülő jelenlétében vagy rendszeres szülői tanácsadás mellett vezet eredményre. Fontos, hogy a gyermek ne csak a fejlesztésen, hanem otthon is segítséget kapjon a számára nehéz helyzetekben. Kiemelten fontos, hogy a családtagok mindannyian támogatást és iránymutatást kapjanak abban, hogy megértsék az autizmussal élő gyermek egyedi gondolkodás-, és működésmódját, nehézségeit, erősségeit. Az egyéni terápia alapja, hogy megtalálja az adott gyerekre jellemző érdeklődéseket (mesefigura, film, zene, matrica, stb), mellyel a gyermek a pozitív változásra serkenthető (jutalmazásos módszer).

Az a tapasztalat, hogy ezek a gyerekek könnyebben megértik a képek segítségével a világból származó ingereket, helyzeteket, feladatokat. Ezért hatékony az úgynevezett „képi kommunikációs módszer”, és használjuk gyakran a képeket a fejlesztés és később a mindennapok során- főleg a nem beszélő autistáknál.
Egyéni terápia mellett lehetőség nyílik a csoportos fejlesztésre, ahol a gyerekek a kétszemélyes helyzetekben elsajátított szociális készségeket a csoportban begyakorolhatják. Kiegészítő terápiaként torna, állatasszisztált terápia és zenecsoport is szóba jön.

Nemzetközi egyezmény a terápiákkal, fejlesztésekkel kapcsolatban:

-Az alapsérülés nem gyógyítható.
-A hatékony beavatkozás pedagógiai és lelki-szociális. A leghatékonyabb kidolgozott programok mindegyike korai, intenzív, tanulásos-viselkedéses megközelítést alkalmaz.

Tekintettel arra, hogy sok esetben nagy nehézséget ró a családra a diagnózis véglegességének elfogadása, és a fejlesztések állami finanszírozott formában csekély számban érhetők el, sokan fordulnak egyéb módszerekhez. Azonban ezen módszerek tudományosan nem megalapozottak, nem hatékonyak, sőt ártalmasak is lehetnek, sok tévhit kering az interneten, és a médiában, a teljesség igénye nélkül:
-vitaminterápiák (B6 vitamin, Magnézium, stb)
-élelmiszer allergia feltételezéséhez kötött diéták , pl. lisztmentes étrend– ez több dolog miatt aggályos, hiszen ezek a gyerekek gyakran eleve nagyon válogatósak, kevés ételben van örömük. A diéta beállítása életminőségüket tovább rontja, a családot nagyon megterheli. Közösségbe járó gyereknél gyakorlatilag kivitelezhetetlen.

 

Dr. Pécsi Ilona

« Új letölthető betűtípus diszlexiásoknak: OpenDyslexic! Megszeretheti gyermekem az olvasást? »
© Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat 2025
Codemakers Kft
Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe.
ELFOGADOM
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

  • Kezdőlap
  • Kapcsolat
  • Rólunk
    • Feladatellátás
      • Korai fejlesztés
      • Szakértői bizottsági tevékenység
      • Nevelési tanácsadás
      • Logopédia
      • Tehetséggondozás
      • Iskola és óvoda pszichológia
      • Gyógytestnevelés
      • Konduktív pedagógia
      • Pályaválasztási tanácsadás
    • Bemutatkozás
    • Rólunk írták
  • Letöltések
    • Megyei Szakértői Bizottság
    • Csongrád letöltések
    • Hódmezővásárhely letöltések
    • Kistelek letöltések
    • Makó letöltések
    • Mórahalom letöltések
    • Szeged letöltések
    • Szentes letöltések
  • Szakértői vizsgálatok
    • 1. vizsgálat
    • Felülvizsgálatok
    • SNI tanulók esetében intézménykijelölés
    • SNI tanulók esetében kedvezményekre jogosító igazolások kiadása
  • Információs anyagok
    • Szülőknek
    • Szakembereknek
    • Programjaink
      • 2018-2019 -es tanév
      • 2017-2018-as tanev
      • 2016-2017-es tanév
      • 2016 nyár
    • Kiadványok
  • Pályaválasztás
  • Dokumentumok
  • Adatvédelmi tájékoztató
    • Adatvédelmi tájékoztató – tanulók és törvényes képviselőik részére
    • Adatvédelmi tájékoztató – intézményi dolgozók részére
    • Adatvédelmi tájékoztató – benyújtott álláspályázatok vonatkozásában
    • Adatvédelmi tájékoztató – szerződéses partnerek részére
    • Adatkezelési tájékoztató – panaszok, közérdekű bejelentések adatkezelésével kapcsolatosan
  • EFOP-3.1.6-16-2017-00020 A köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a Szegedi Tankerület intézményeiben