Bázisintézmény feladatok |
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, gondozás | A gyógypedagógia módszerein alapuló Baba-Mama játszóház. Célja az eltérő/megkésett fejlődésű gyermekek korai kiszűrése, prevenciója, a korai fejlesztésben részesülő gyermekek integrációja, a mozgás, beszéd, kognitív és szociális készségek fejlesztése, az anya-gyerek kapcsolat mélyítése közös játékokkal, élményekkel. |
Mozgás-beszéd – csoportos fejlesztő program nem beszélő gyermekeknek |
Ficánkoló: vízhez szoktatás, készségek- részképességek fejlesztése játékos formában vízben, gyógypedagógus és konduktor vezetésével. |
Kiscsoportos, játékos mozgásfejlesztés 3 éves korig gyógypedagógusok vezetésével. |
Kiscsoportos szenzomotoros fejlesztés óvodásoknak, konduktor és gyógypedagógus vezetésével. |
Vizsgálati hét: 1,5-3 év közötti gyerekek csoportos vizsgálata 3 napon keresztül, különböző strukturált és szabad megfigyelési helyzetekben. Gyógypedagógus, logopédus, szomatopedagógus, autizmus spektrum szakos gyógypedagógus, pszichológus és gyermek-neurológus részvételével. Szakmaközi konzultáció, majd szülőkonzultáció. |
Szülői anamnézislap korai fejlesztéshez (komplex gyógypedagógiai, szomatopedagógiai, logopédiai és pszichológiai). |
Családi szolgáltatási terv |
Nevelési tanácsadás – fejlesztő pedagógia | Neurofeedback alkalmazása a figyelmi problémák kezelésében. Neurofeedback készülék használatával kiegészítő terápiaként biztosítunk foglalkozásokat. |
Digitális technikák alkalmazása a fejlesztőpedagógiában |
Szakmai műhelyek: városi fejlesztő pedagógusok és a városi gyógypedagógusok szakmai munkaközösségének működtetése. A műhelyek segítséget nyújtanak az intézmények közötti kommunikációs csatornák kialakításához, a szakmaközi kapcsolatok erősítéséhez, a horizontális tanuláshoz. |
Pek –torna: heti rendszerességgel játékos mozgás- és beszédfejlesztő foglalkozások a Pek-torna módszerével, preventív jelleggel, hátrányos helyzetű óvodás gyermekeknek gyógypedagógus vezetésével. |
„Csivitelő” – élmények iskolatáskába. Élménypedagógia a tapasztalati tanulás módszerével óvodás gyermekek számára gyógypedagógus és pszichológus vezetésével. |
„FIFO”- figyelemfejlesztő foglalkozás és TTT- tanulástechnika tréning: a tanulásban jelentkező problémák kezelésére, enyhítésére létrehozott foglalkozások, melyek az általános iskolás és középiskolás korosztályt érintik, gyógypedagógus és pszichológus vezetésével. |
Szövegértést fejlesztő tréning (szintén pszichológus és gyógypedagógus közös vezetésével) |
Számfogalom-fejlesztő feladatsor |
Preventív, óvodai fejlesztő csomagok |
Óvodai szűrővizsgálat, logopédussal való együttműködés, feladatsor, szülői konzultáció |
Komplex mozgásfejlesztő csoportok – A mozgásfejlődési elmaradások komplex kezelése, mely során egymásra épülő, és egymást támogató módszerek alkalmazásával teremtjük meg a fejlődés lehetőségét és annak pszichés alapjait. |
Nevelési tanácsadás – pszichológia, iskola-óvodapszichológia | Merész Macska: kognitív viselkedésterápiás alapokon nyugvó csoportos foglalkozás szorongással küzdő, 8-18 éves gyerekek számára, pszichológus vezetésével. |
Adaptáció és a kommunikáció fejlesztése magatartásproblémát mutató osztályban (éves pszichológiai program osztályoknak) |
Kiscsoportos játékfoglalkozások az érzelmi intelligencia fejlesztésének szolgálatában |
Tematikus csoportok kidolgozása, több korosztály, több problémára lebontva |
Forgó-Morgó csoport – Tematikus csoportos játéktevékenységbe ágyazott tanácsadás nagycsoportos korú izgő-mozgó gyermekek és szüleik részére, gyógypedagógus és pszichológus vezetésével. |
Tanulásmódszertan – Holisztikus megközelítésű csoportos tanácsadás tanulásmódszertan elsajátíttatása, vizsgadrukk leküzdése céljából pszichológus és gyógypedagógus vezetésével, felső tagozatos és középiskolás korosztály részvételével. |
Resztoratív /kapcsolathelyreállító módszerek alkalmazása – Napjainkban az iskolai környezetekben elterjedtté váló normaszegő viselkedések, fegyelemsértések, bántalmazások kezelésére kínál megoldást a módszercsomag. Ezzel egy időben erősíti meg a közösségek önmegtartó, önvédő mechanizmusait. |
Figyelj rám csoport – A figyelmi nehézség, mint határ probléma a pszichológia és a gyógypedagógia terápiás munkának is részét képezi. A kettős vezetéssel – pszichológus és gyógypedagógus közreműködéssel – szervezett csoportfoglalkozás a figyelemkoncentrációs készség gyógypedagógiai terápiáját és a figyelmi nehézségekre ráépülő másodlagos pszichés tünetek csökkentését célozza meg, így fokozva a terápiás hatékonyságot a társszakmák szoros együttműködésével. |
Logopédia | „Kalandra fel”: játékos nyelvi iskola előkészítő program ingerszegény környezetből érkező kisgyermekek számára. |
GYógytestnevelés | Párhuzamos óravezetéssel megvalósuló gyógytestnevelési foglalkozások. A gyerekekre így nem hárul többlet teher, a testnevelés foglalkozások keretében jutnak speciális ellátáshoz. |
Szakértői bizottsági tevékenység | Személyes kapcsolatfelvétel már a kiértesítéskor, szakértői vélemények átadásakor konzultációs lehetőség biztosítása minden szülőnek. |
A szülők igénye szerint személyre szabott tanácsadás, kapcsolattartás, nyomonkövetés. |
Komplett szakértői bizottsági folyamat, dokumentáció, lebonyolítás, szülői tájékoztatás, gyógypedagógus-pszichológus konzultáció |
Folyamatos figyelemmel kísérés esetén konzultáció többségi pedagógusok és szülők számára |
Vizsgálati várakozási időt csökkentő eljárásrendek a megyei szakértői bizottság munkájában |
Gyermekpszichiátriai vizsgálat kiegészítőjeként további szülőkonzultációs időpontok biztosítása, a szülők pszichoedukatív támogatása |
Rendkívüli felülvizsgálat esetén a nevelési-oktatási intézményben történő megfigyelés tapasztalatainak megbeszélése, konzultáció a többségi pedagógusokkal, szülőkkel |
A szakértői véleményhez kapcsolódóan módszertani ajánlások többségi pedagógusok számára – ADHD, Autizmus spektrum zavar, Diszlexia, Diszgráfia, Diszkalkulia esetében |
Tehetséggondozás | Észjáték: tehetséggondozó műhely, melynek célja a tanulók képességeiben-készségeiben jelentkező erősségek szinten tartása, illetve gyengeségek leküzdése, erősítése gyógypedagógus és pszichológus vezetésével. |
Járási rajzpályázat BTMN és SNI gyermekek/tanulók számára |
Kreativitásfejlesztés tehetségígéret gyermekek csoportjában |
Pályaválasztási tanácsadás | Együttműködési megállapodás intézményünk, az iparkamara és a kormányhivatal között, melynek lényege, hogy a három szervezet a megyében ellátandó feladatait összehangolja, egymás projektjeiben részt vállal, szakmai segítséget nyújt. |
Komplex pályaorientációs napok – A nap programjában tanulói tájékoztató, egyéni tanácsadás és üzemlátogatás is szerepel. Cél a tanulók és a pedagógusok minél több releváns információhoz juttatása. |
“Tájoló” pályaorientációs nap – Többszörösen lemaradó, lemorzsolódó tanulók segítésére alkalmazott program. Célja, hogy a megfelelő életpálya kialakítását segítse, feltárja, hogy mennyire valósághűen ismeri a személy a saját erősségeit, fejlesztendő területeit, érdeklődését, milyen képességei, készségei vannak. |
Több szakterületet érintő innovációk/jó gyakorlatok | Intenzív fejlesztő hetek – tematikus fejlesztő „táborok”szervezése, több szakszolgálati területen. (Korai fejlesztés (Baba-Mama tábor, beszédindítás), gyógytestnevelés (Sporttábor, gyógypedagógiai fejlesztésbe integrált tábor), nevelési tanácsadás („Batyu” tábor), pályaválasztási tábor hátrányos helyzetű gyermekeknek.) |
“Bújj bele a bőrömbe” – Saját élményű érzékenyítő program – empátia műhely: a résztvevő pedagógusok olyan helyzeteket élhetnek meg, melyek során megtapasztalhatják, hogy egy hétköznapi feladat milyen nehézséget jelent a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekeknek. |
Belső audit |
A team teaching módszer felhasználásának lehetőségei a szakszolgálati gyógypedagógiai szolgáltatásban |
További műhelyek | A differenciálás reális lehetőségeinek bemutatása pedagógus közösségeknek |
Tanulástechnikai bemutató és tréning alsó tagozatos munkaközösségeknek |
„Mit tud a gyerek?” életkorok fejlődési sajátosságai – tájékoztatást szolgáló műhelymunkák |
Különleges gyerekek – Tájékoztató program a BTMN és SNI diagnózisok mögött álló sajátosságokról |
Saját készítésű fejlesztő eszközök bemutatója |
Közösségépítési lehetőségek bemutatása- átadása pedagógusok számára |
A korszerű viselkedéskezelés módszerei –tudásátadás – írásbeli és szóbeli információnyújtás |
Sajátos nevelési igényű gyermek bölcsődei integrációjának módszertana (bemutató és tájékoztató) |
Igényelhető előadások és műhelymunkák – Nevelési- oktatási intézményekben dolgozó pedagógusok, és a gyermekek szüleinek igény szerint témákban szervezett előadások, illetve műhelyek biztosítása. Célunk a tudásbázis megosztása, a kiégés megelőzése, a szülői és szakmai kompetenciák fejlesztése |
Egyéb bázisintézményi szolgáltatások | Érzékenyítő tréning átadása pedagógiai szakszolgálatok szakembereinek |
Igény esetén a szakértői bizottsági vizsgálatok, szakértői vélemények tartalma, értelmezése témakörben interaktív műhely nevelési-oktatási intézmények pedagógusainak |
Érzékenyítő programok (autizmus témakörben) nevelőtestületek, illetve osztályközösségek számára |
Iskolák részére előadások szervezése a sajátos nevelési igényű gyerekek/tanulók pedagógiai megsegítésével kapcsolatosan |
„Óvodás és kisiskolás korú gyermekek kortárs közösségben tapasztalható magatartásproblémáinak hatékony megoldási stratégiái” című képzés kidolgozása, megvalósítása és erre épülő támogató csoport működtetése. A viselkedésterápiás alapokra épülő módszer elsajátítását munkatársaink, illetve az érdeklődő pedagógusok részére tennénk lehetővé |
Szülő csoport autizmusban érintett családok részére |
Szülőcsoportok ADHD-s gyerekek szüleinek, pedagóguscsoport az iskolában alkalmazható viselkedésterápiás módszerekről |